EDUCATIA COPIILOR PRESUPUNE EFORT DE ECHIPA
Educația copiilor presupune efort de echipă
Copiii noștri nu sunt doar niște receptori de informații. Sunti niște ființe umane sensibile, cu abilități de socializare și aptitudini cognitive în formare, ce au nevoie să înțeleagă lumea în care trăiesc. Trebuie să facă ei înșiși acest lucru, iar noi să îi ajutăm să își dezvolte perspectiva asupra propriei persoane și asupra propriei lumi. Pentru noi ca părinți este foarte important să învățăm cum să abordăm experiențele de învățare cu atenția cuvenită, cu măsură și cu multă răbdare. Trebuie să recunoaștem că schimbarea nu este ușoară, dar merită din plin efortul.
De altfel, suntem norocoși că trăim vremuri în care cunoaștem mai multe lucruri despre modul în care gândesc copiii, despre cum învață sau despre cum își dezvoltă sentimentul sinelui. Toate aceste informații pe care le avem la dispoziție ar trebui să ne încurajeze să ne deschidem mai mult față de copiii noștri, față de tot ceea ce putem să construim împreună pentru ca ei să aibă un viitor cu adevărat mai bun.
Implicarea părinților în educație a fost studiată pe larg timp de zeci de ani, acordându-se tot mai multă atenție în ultimii ani. În ultimii ani, oamenii de specialitate s-au concentrat asupra scopului și rolurilor implicării familiei în sectoarele cheie de servicii pentru copii și tineri. Progresele în domeniul științei creierului, utilizarea unor metode de cercetare precise și incluziunea diverselor populații influențează strategiile de implicare a familiei în sistemele de educație, de protecție a copilului, de sănătate, de sănătate mintală și de sănătate comportamentală. Acest demers în domeniul educației și al psihologiei demonstrează impactul pozitiv al implicării familiei în educația copiilor asupra dezvoltării acestora în diverse arii cheie precum: academic, social, emoțional, chiar și profesional.
Atât în calitate de părinte, cât și în calitate de cadru didactic, putem susține cu adevărat educația copiilor prin crearea unui mediu de învățare favorabil dezvoltării lui, atât acasă, cât și în clasă. Implicarea noastră produce rezultate mai bune pentru copii și aduce beneficii majore, construind astfel un parteneriat sănătos și de durată între familie și școală. Prin munca de echipă, putem construi un mediu educațional care să sprijine dezvoltarea optimă a copiilor noștri. Prin participarea noastră ca părinți, copiii sunt supravegheați din ambele părți (părinții fiind înștiințați de orice problemă), iar copiii văzându-ne interesați de educația lor se vor strădui mai mult și vor avea un sprijin în acest sens. Profesorii spun ca multe dintre problemele legate de comportare si de rezultate elevilor provin din lipsa de interes a părinților față de ceea ce fac la școală/grădiniță. Și este adevărat.
Partea cea mai importantă a implicării părinților în educația școlară a copiilor este cea de acasă: pornind de la disciplină, la oferirea unui mediu familial stabil, la transmiterea valorii educației. Unii părinți consideră că nu este necesar să intervină în educația școlară – pentru aceasta există școlile. Însă, totul începe de acasă, iar copiii cu probleme acasă vor avea probleme la școală. Mai mult, dacă un copil își vede părinții dezinteresați de școală și nevalorizând educația și rezultatele școlare, nu va acorda nici el valoare educației.
Lumea de azi, cea a copiilor noștri, s-a modificat radical față de lumea în care noi am crescut și ne-am format. Copiii sunt priviți azi în integralitatea lor, ca ființe umane definite de emoții uneori greu de controlat, de deprinderi sociale care trebuie încurajate, dar și de abilități cognitive care au nevoie de rafinare. Au nevoie de noi în fiecare etapă a creșterii și dezvoltării lor. Au nevoie ca împreună să facem o echipă din care noi, părinții, să facem parte cu adevărat.